6
اسفند

داریوش ارجمندوجواد هاشمی در شب اجرای مسیر مشترک


 

نشست نقد و بررسی تئاتر مسیر مشترک با حضور داریوش ارجمند و سید‌جواد هاشمی و جمعی از هنرمندان و اهالی هنر‌  در سالن فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.

داریوش ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون در این نشست با اشاره به اینکه در نمایشنامه‌های امروزی نوعی تجددگرایی بیهوده دیده می‌شود، عنوان کرد: تفکراتی که در نمایش‌نامه تئاتر مسیر مشترک اثر کمال‌الدین غراب پیدا می‌شود، همان چیزی است که در تئاتر کمتر به آن بها داده شده است.

وی اظهار کرد: نمایش «مسیر مشترک» نوع تفکر کمال‌الدین غراب را می‌رساند، گرایش و اعتقاداتی که از دوران جوانی تا به امروز آن را حفظ کرده است به گونه ای که با نمایش «حج ابراهیم» و «مسیر مشترک» تفکر فلسفی خود را به جامعه عرضه می کند.

این هنرمند عرصه سینما و تلویزیون ادامه داد: خوشحالم مقولات متافیزیکی که غربی‌ها نیز در موردش حرف می‌زنند، توسط یک نویسنده و کارگردان مشهدی در این شهر به روی صحنه رفته و این تفکرات به خوبی توانست مطرح شده و مورد استقبال مردم قرار گیرد.

وی با اشاره به جمله‌ای از امام علی(ع)، فراموش نکردن دو چیز را در دنیا مهم دانست و اظهار کرد: اگر می‌خواهید زندگی بهنجاری داشته باشید، خدا و مرگ را نباید فراموش کنید، فراموش کردن نیکی به دیگران و بدی‌هایی که دیگران به تو کرده‌اند از سخنانی است که همیشه آویزه گوشم شده است.

ارجمند نکته مهم در «مسیر مشترک» را یکسان بودن افراد در مرگ عنوان و بیان کرد: آنچه در این نمایش به خوبی دیده می‌شود، یکسان بودن افراد چه دارا، فقیر و غنی در مرگ است و اگر بخواهیم زندگی بهنجار و درستی داشته باشیم، نمی‌توانیم خدا و مرگ را از یاد ببریم به گونه ای که در این تئاتر معنا و مفهوم غفلت از خداوند، عاقبت انسان‌ها و رانده شدن توسط یک سیب به خوبی دیده می‌شود و این همان چیزی است که مخاطب را جذب می‌کند.

وی نمایشنامه «مسیر مشترک» را نمایش‌نامه متناسب با ذائقه جامعه امروز دانست و افزود: تفاوت نمایش‌نامه «مسیر مشترک» با دیگر نمایش‌نامه‌ها نوع نگاه و نگرش آن به زندگی است، چیزی که شاید کمتر در نمایش‌نامه‌های امروزی دیده می‌شود زیرا نمایش‌نامه‌های امروزی به مسائل حاشیه‌ای و بی‌محتوا می‌پردازد.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون بیان کرد: نمایش‌نامه «مسیر مشترک» به خوبی نشان داده است که همچنان در گوشه و کنار شهرستان های کشور کسانی هستند که با عشق به هنر توانسته‌اند تفکر خوبی را در قالب نمایش به مخاطبان عرضه کنند.

وی با بیان اینکه در این تئاتر پندها و تفکری متفاوت نهفته است، تفکری که می‌شود به آن دست یافت اما فقط باید بخواهیم، گفت: این نمایش‌نامه می‌تواند تلنگر خوبی برای نسل امروز باشد و به ما متذکر شود که زندگی را می‌توان زیبا دید و زیبا زیست در صورتی‌که خوشبختی از وضعیت موجود هم می‌تواند نوعی مرگ باشد.

ارجمند مرگ را به سادگی پریدن از یک جوی دانست و اظهار کرد: مرگ مقوله عجیب و غریبی نیست بلکه ساده است و فقط باید با مرگ کنار بیاییم و برای آن وقت بگذاریم نه اینکه مرگ طلب شویم.

وی با بیان اینکه دنیای ما دنیای ارزش‌گذاری بر اساس کمیت‌ها است، ابراز کرد: قبول کنیم که دنیای ما دنیای کمیت‌هاست و ارزش آدم‌ها بر اساس حساب بانکی، ماشین گران قیمت و ... محاسبه می‌شود در حالی که در تاریخ و فرهنگ گذشته‌ ما مقوله های کیفی دیده می شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون خنثی کردن جاذبه‌های زمین را یکی از دلایل جاودانه زندگی کردن افراد دانست و اضافه کرد: این تفکر که هر کسی بهتر بتواند جاذبه را خنثی کند، می‌تواند ورزشکار یا هنرمند مشهوری باشد، تفکر نادرستی است و باعث می شود از پرواز به سوی ابدیت دور شویم.

وی ادامه داد: چیزی که در جامعه امروز دیده می‌شود و در این نمایش به خوبی اجرا شده است، ارزش گذاشتن بر اساس کمیت بر روی آدمهاست در حالی که ما در عمق طریق و گذشته‌مان سرشار از آدم‌های کیفی هستیم لذا باید مکانیزم ماشین وجودی‌مان را با ذخیره ارزی اراده بالا ببریم.

ارجمند یکی از ضعف‌های تئاتر «مسیر مشترک» را مشکل درالقا نشدن حس در بعضی شخصیت ها همچون شیطان دانست و عنوان کرد: هر تئاتر و نمایش نامه ای یک سری نقاط قوت و یک سری نقاط ضعف دارد و در این نمایش هم، ضعف هایی چون القا نشدن درست حس توسط بعضی از شخصیت ها و طرح دکور دیده می شود.

در ادامه این نشست سید جواد هاشمی، نویسنده،‌ بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون نیز بیان کرد: از دوازده سال پیش که 35 سال از آن می‌گذرد تئاتر را مدیون اندیشه‌های متبلور دکتر علی‌شریعتی هستم.

وی با اشاره به اینکه خوشحالم «تئاتر مسیر مشترک» مرا به استادی که مدیونش هستم رساند، گفت: من تمام هنر بازیگری خود را مدیون کمال‌الدین غراب می‌دانم، اگر ایشان نبود شاید من هم هیچ‌وقت به این جایگاهی که دارم نمی‌رسیدم.

صحبت های داریوش ارجمند را میتوانید از لینک زیر دانلود نمایید

 

لینک دانلود