26
اسفند

مراسم هفتمین روز در گذشت استاد محمد مهراف


مراسم هفتم مرحوم استاد محمد مهراف، نقاش برجسته مشهدی چهارشنبه 27 اسفند ماه از ساعت14/30 الی 16/30 درمسجد قبا واقع در بلوار خیام برگزار می شود.

کمال‌الدین غراب، مسئول فرهنگسراي جهاددانشگاهي خراسان رضوی، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، در خصوص شخصيت نقاش برجسته مشهدي، مرحوم مهراف، عنوان كرد: در بين هنرمندان كشور در عرصه‌هاي مختلف هنرهاي تجسمي و نمايشي كساني كه به بررسي عميق در آثار انديشمندان شرق و غرب بپردازند و تجربه مطالعاتي خوبي داشته باشند، انگشت‌شمار هستند اما مرحوم مهراف علي‌رغم اينكه در ميان بزرگان هنر كشور از شهرت كافي كه حقش بود، برخوردار نشد، به لحاظ فكري و مطالعاتي يكي از عميق‌ترين و انديشمندان هنرمندان در اين عرصه بود.

وي با بيان اينكه «مرحوم مهراف از محدود افرادي بود كه اهل انديشه و تفكر و مطالعه بود» اظهار كرد: مرحوم مهراف به دنبال يك جهان‌بيني ويژه هنري خود بود و همواره ايشان را با كوله‌بار كتاب و آثار بزرگان نقاشي در جلسه‌ها مي‌ديديم.

غراب با بيان اينكه «مرحوم مهراف آثار ارزنده‌اي در زمينه جهان‌بيني خود ارائه كرده است» گفت: اين آثار براي اهالي هنر بسيار جالب و بسيار آموزنده است.

مسئول فرهنگسراي جهاددانشگاهي خراسان رضوی با بيان اينكه «هنر به تكنيك و فن خلاصه نمي‌شود» خاطرنشان کرد: آنچه كه ما به قلم و يا به روي بوم مي‌آوريم، حاصل نگاه ما به جهان است و مرحوم مهراف از آن دسته هنرمنداني بود كه داراي نگاه خاصي بود و در خصوص بزرگترين و اساسي‌ترين مسائل هستي و فلسفي سوال داشت و اين روحيه پرسشگري هيچ‌وقت از او جدا نشد.

وي ادامه داد: از جمله نكات برجسته شخصيت مرحوم مهراف، مي‌توان به پرتره نگاري بسيار خوب وي اشاره كرد؛ همچنين مهراف علاقه عميقي به مكتب سورئاليست و به خصوص آثار دالي داشت و توانست تاثير خوبي در اين سبك داشته باشد.

غراب با بيان اينكه «بايد قدر هنرمندان اصيل كشور را بدانيم» ‌گفت: متاسفانه در اين زمينه دچار فقر زيادي هستيم.

مسئول فرهنگسراي جهاددانشگاهي خراسان رضوی بیان كرد: در جامعه‌اي كه هنر خريداري ندارد مرحوم مهراف تلاش كرد كه از اين طريق امرار معاش كنند و هنرمندان معروفي داشتيم كه در اين زمينه موفق بودند.