18
دی

آیین بزرگداشت استادان برجسته موسیقی کلاسیک مشهد


آیین بزرگداشت استادان برجسته موسیقی کلاسیک مشهد که شامگاه گذشته، 16 دی‌ماه در محل فرهنگسرای سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی برگزار شد.

کمال الدین غرب با بیان این مطلب اظهار کرد: به عنوان یک ارگان فرهنگی وظیفه خود دانستیم از بزرگان عرصه هنر البته نه به اندازه ارجمندی این دو استاد برجسته موسیقی، تجلیل و قدردانی به عمل آوریم.

وی ادامه داد: امید است این گونه اقدامات تداوم یابد، چرا که افراد بسیاری در عرصه فرهنگ و هنر این دیار تلاش می‌کنند که باید قدر سال‌ها تلاش آن‌ها را بدانیم.

غراب خاطرنشان کرد: بدون هیچ تردیدی موسیقی نماینده و نمایان‌گر بخشی از فرهنگ، هنر و ارزش‌های یک ملت است و این موضوع نه تنها در فرهنگ ما بلکه در همه جای دنیا صادق است، چرا که به عنوان یک هنر نمی‌توان آن را نادیده گرفت و رسالت بر دوش آن را انکار کرد.

مدیر فرهنگسرای جهاددانشگاهی مشهد با اشاره به اینکه موسیقی گذشته از آنکه خود رسالتی دارد و نقش مهمی را ایفا می‌نماید، پیوستگی تنگاتنگی با ادبیات یک مرز و بوم دارد، عنوان کرد: ادبیات هر کشور نیز ارتباط عمیقی با مفاهیم بلند معنوی، قومی و ملی آن کشور‌ها دارد.

وی اضافه کرد: در هر کجای جهان، دینی ظهور کرده، ادبیات خاص خود را نیز پدید آورده، همان‌طور که در ایران نیز به همین ترتیب است و به قول یک استاد فرانسوی اگر ادبیات ما متشکل از چهار رکن مولوی، سعدی، حافظ و فردوسی باشد، بیشترین تاثیر ادبیات ما از مضامین عرفانی گرفته شده که آبشخوری جز کتاب آسمانی و مفاهیم و ارزش‌های دینی ندارد و موسیقی تجلی‌گاه این ادبیات است.

غراب گفت: موسیقی ایرانی در شکل اصیل آن، بزرگ‌ترین خدمت را به ادبیات انجام داده، ادبیاتی که آبشخور در مضامین آسمانی دارد که به آن اعتقاد داریم.

مدیر فرهنگسرای جهاددانشگاهی مشهدبا بیان اینکه موسیقی اصیل سنتی بازتابنده مضامین الهی و عرفانی محسوب می‌شود و از این جهت موسیقی سنتی ارزش‌مند است، تصریح کرد: استاد نطاق نماینده ما در این نوع موسیقی است و انسان با این موسیقی است که به اوج تعالی می‌رسد و جز این را ابتذال می‌نامیم.

وی با تاکید بر اینکه موسیقی کلاسیک  نیز این نقش را در مغرب زمین دارد، چنانچه آبشخور موسیقی و ادبیات کلاسیک نیز مضامین بلند آسمانی در غرب است، خاطرنشان کرد: برخی از بزرگان در این عرصه آثار فراموش‌نشدنی به یادگار گذاشتند و استاد رسا نیز نماینده ما در این نوع موسیقی است.

برای زدودن آسیب‌های اجتماعی باید به هنر تکیه کنیم

در ادامه این آیین بزرگداشت، سیدجواد حسینی، معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه برای زدودن آسیب‌های اجتماعی و فراهم کردن بستر رشد و روانی اجتماعی، آسانی و تسهیل حرکت رو به جلو در جامعه، باید بر هنر تکیه کنیم، اظهار کرد: هنر باعث می‌شود، تسهیلات، اطلاعات، ارتباطات، احساسات و روابط انسانی رشد کند و این موضوع مبنای اصلی حرکت یک جامعه سالم است.

وی ادامه داد: یک جامعه زمانی رشد و توسعه می‌یابد که منابع انسانی غنی که سرمایه‌های عظیم یک کشور هستند، عزیز شمرده شوند، همان‌طور که بانک جهانی سرمایه‌های جامعه را به شش دسته سرمایه‌های مادی، مالی، فرهنگی، طبیعی، اجتماعی و انسانی است

حسینی عنوان کرد: در هر جامعه اصلی ترین سرمایه‌ها، سرمایه‌های اجتماعی و  انسانی است، اگر همه انواع سرمایه‌ها موجود باشد، اما سرمایه انسانی نباشد، چند نوع سرمایه دیگر از بین می‌رود، اگر در جامعه‌ای انواع دیگر سرمایه نباشد، اما سرمایه اجتماعی و انسانی موجود باشد، دیگر انواع سرمایه بازتولید می‌شود و امروز در تجربه جهانی در کشورهای توسعه یافته 68درصد منابع مبتنی بر نیروی انسانی است و 32 درصد دیگر منابع فیزیکی و طبیعی است.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی اضافه کرد: امروز ما باید قدردان سرمایه‌‍‌های عظیم انسانی به ویژه سرمایه‌هایی که وجه هنری آن‌ها قوی است، باشیم.

وی با بیان اینکه امروز جامعه باید احساس و عواطف را در درون خود پمپاژ کند و از روابط مکانیکی، ماشینی و برهم زننده در یک سیکل بسته و تکرار مکررات دور شود، تصریح کرد: این اقدام تنها کار هنر و موسیقی، شعر، تئاتر، فیلم، خط و... است، چیزی که امروز متاسفانه باید اعتراف کنیم آنگونه که بایسته و شایسته است به آن نپرداخته‌ایم.

استاد ناصر رسا در آیین بزرگداشت استادان برجسته موسیقی سنتی و کلاسیک مشهد که شامگاه گذشته، 16 دی‌ماه در محل فرهنگسرای سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت، در جامعه آنطور که باید و شاید موسیقی سخن نمی‌گوید و غایب است، با توجه به اینکه موسیقی با دین به خصوص اسلام بسیار نسبت دارد و  تقاضا دارم اجازه ندهیم چنین نشست‌ها و محافل موسیقی تعطیل شود

وی ادامه داد: احساس کردم نقاط مهمی در موسیقی ناگفته باقی مانده‌‌است و در این میان امیدوارم جوانان،  خود را به هنر دوستی مجهز کنند، چرا که دیگر جوامع پیشرفته دنیا برای هنر ارزش بسیاری قائل هستند و آن را دنبال می‌کنند.

این پیشکوست موسیقی کلاسیک با بیان اینکه موسیقی جهانی در حدود 10 قرن پیش در راه پیشرفت هرچه بیشتر قدم نهاد و اساتید بزرگی در این حوزه رشد کردند، تصریح کرد: آن‌ها در  دوره رسانس که نقطه آغاز آغاز موسیقی کلاسیک است، تلاش کردند این نوع موسیقی به‌وجود آید و تکمیل شود.

رسا اضافه کرد: موسیقی کلاسیک پدیده‌ای است که با رشد افراد ارزش‍مند در آن، می‌تواند با بالندگی بیشتری نیز همراه باشد.

در ادامه، استاد علی‌اکبر نطاق از دیگر پیشکسوتان برجسته هنر موسیقی سنتی در مشهد طی سخنانی اظهار کرد: 22 سال در جهاددانشگاهی به همراه دیگر اساتید موسیقی فعالیت هنری داشتم، خوشحال و خرسندم که مسئولین در فکر تدارک این چنین مراسمی بودند و امید است در آینده نیز باز هم شاهد برپایی چنین محافلی برای دیگر پیشکسوتان عرصه موسیقی باشیم.

همچنین، یعقوب صحاف از دیگر اساتید عرصه موسیقی و آهنگساز مشهدی نیز با بیان اینکه تا به امروز شاهد این موضوع نبودیم که در جریان موسیقی برخی افراد به فکر حق‌شناسی از اهالی آن بیفتند، اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک بسیاری دیگر از افراد را در این جایگاه ببینیم.