6
اسفند

حضور داریوش ارجمند در پشت صحنه تئاتر «مسیرمشترک»


داریوش ارجمند به پشت صحنه تئاتر «مسیرمشترک» به کارگردانی کمال‌الدین غراب در سالن فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد رفت و در نشستی با هنرمندان تئاتر گفت: در تئاتر باید انسان را شناخت تا به عنوان یک هنرمند بتوان بهترین مفاهیم روز جهان را بر روی صحنه اجرا کرد.
این بازیگر مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون کشور، محور تئاتر را انسان دانست و خاطرنشان کرد: در تمام هنرها می‌توان به مضامینی غیر از انسان پرداخت؛ اما بدون شک، تئاتر تنها هنری است که بدون مضامین انسان و انسانیت، معنا پیدا نمی‌کند.
وی ادامه داد: انسان علاوه بر این‌که خودش دارای تاریخ است، اندیشه، علم، مذهب، جغرافیا، آداب و رسوم و روان‌شناسی او هم تاریخ مجزایی دارد که یک هنرمند عرصه‌های نمایشی باید با آن‌ها آشنا باشد.
ارجمند با بیان این‌که یک بازیگر باید تمام وجوه انسان را بشناسد، عنوان کرد: در تئاتر جز انسان، چیز دیگری روی صحنه نیست و برای سخن گفتن از انسان باید او را به خوبی بشناسید.
وی افزود: چون بر روی صحنه چرایی‌ها و چگونگی‌های انسان را بیان می‌کنیم، باید بتوانیم تعاریف درستی از او بدهیم.

این بازیگر برجسته تئاتر مشهد و کشور با تأکید بر اهمیت شناخت در عرصه هنر تئاتر گفت: گام نهادن بر قلمرو هنر کار بسیار دشواری است و هنرمند باید به دنبال جوهره تأثیرگذار هنر برود.
داریوش ارجمند تصریح کرد: هنرمند برای جامعه خودش الگوست و این مسئولیتی مهم و دشوار بر دوش اوست. وقتی هنرنمایی او بر روی صحنه تمام شده و وارد جامعه می‌شود، تازه کارش آغاز شده است.
وی با بیان این‌که درد هنر ما بی‌سوادی است، گفت: با این‌که فرهنگ ما به ما آموخته که «ای برادر تو همه اندیشه‌ای» اما هنر کشور خیلی درگیر فرمالیسم شده است. ما معتقدیم اندیشه مقدمه هرچیزی است؛ اما برخی می‌خواهند فرم، تمام یک اثر باشد.
ارجمند افزود: هنرمند بیشتر از هر کسی از هنرش لذت می‌برد و اگر از کارش لذت نبرد، نباید توقع داشت که مخاطب هم از اثر او لذت ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سالن تئاتر فردوسی برایم خاطره انگیز است و امروز حس غریبی در من ایجاد کرد؛ چرا که من در زمان دانشجویی در اینجا به همراه استادم دکتر علی شریعتی تئاتر کار می کردیم.

فابل صوتی صحبتهای داریوش ارجمند را می توانید از لینک زیر دانلود نمایید

لینک دانلود