6
بهمن

مگر ممکن است کمال یک پیغمبر حرام باشد؟


آیت الله جواد آملی در  دیدار با شورای علمی و دست اندرکاران همایش  ملی فقه هنر ، با اشاره به احکام غنا و موسیقی به نقل از مرحوم فاضل تونی اظهار داشت که مرحوم فاضل تونی می فرمود مگر  ممکن است کمال یک پیغمبر حرام باشد؟ این شعر و آواز  خوانی ، کمال جناب داوود علی  نبینا  و آله  و علیه السلام بود.

این مفسر قرآن کریم همچنین با تفکیک هنرهای  کلامی وموسیقیایی از  هنرهای تجسمی ، نوع اول را دارای ظرفیت بالاتری برای ترسیم معانی معقول و متعالی دانست و ضمن اشاره به احکام غنا  و موسیقی، جملاتی از مرحوم فاضل تونی نقل کرد  که: ((می فرمود مگر  ممکن است کمال یک پیغمبر حرام باشد؟ این شعر  و آواز خوانی  ، کمال جناب داوود ( ع) بود.))

وی  با اشاره به توسعه هنرهای  تصویری  و تجسمی در  جهان مسیحیت اضافه کرد: (( خداوند متعال یک آیه قرآن درباره تولد مسیح علیه السلام دارد  که: فتمثل لها بشر سویا. این ها کلی  هنر تصویری  و مجسمه از دل این معنا درآوردند. خب ما هم ماجرای دحیه کلبی را داشتیم. آیات فراوان در تجسیم معانی اخروی  داریم . ولی وضعیت ما در هنرهای تجسمی کجاست  و آن ها کجا؟خود اسلام با محسوس کردن معانی معقول،زنده بود و هست. ولی ما تا توانستیم ، گفتیم عکس و تصویر در مساجد حرام است و... خب این انسان با  چه مزه ای دین را درک کند؟))

منبع:روزنامه خراسان